Paleo Dieta Romania

28Aug/114

LCHF pentru incepatori (II)

Teoria LCHF

Ce suntem concepuţi să mâncăm?

Oamenii au evoluat de-a lungul a milioane de ani ca vânători şi culegători, fără prea mari cantităţi de carbohidraţi. Oamenii mâncau ceea ce găseau în natură prin vânătoare, pescuit şi adunarea plantelor comestibile. Printre acestea nu se găsea amidonul pur sub formă de pâine, paste, orez sau cartofi. Oamenii mănâncă astfel de mâncăruri de abia 5.000 – 10.000 de ani, de la începutul agriculturii. Într-o perioadă atât de scurtă de timp, genele nu se pot adapta prea mult.

Odată cu revoluţia industrială de acum 100-200 de ani, au apărut fabricile care pot produce cantităţi mari de zahăr pur şi făină albă, carbohidraţi puri cu digestie rapidă. Omenirea n-a avut timp să se adapteze din punct de vedere genetic la astfel de mâncăruri.

În anii ’80, occidentul a fost cuprins de frica grăsimii. Peste tot au început să apară produse sărace în grăsimi. Dacă mănânci mai puţine grăsimi, trebuie să mănânci mai mulţi carbohidraţi pentru a te simţi sătul. Tot în această perioadă, a început cea mai gravă epidemie de obezitate din istoria lumii. Ţara cu cea mai mare fobie faţă de grăsime, SUA, a încasat cea mai grea lovitură, iar acum e ţara cu cele mai multe persoane supraponderale din lume.

Acum e clar că frica de alimente adevărate, cu conţinut de grăsimi naturale, a fost o mare greşeală.

Problema cu zahărul şi amidonul

Toţi carbohidraţii digerabili sunt transformaţi în zaharuri simple în intestine. Zahărule absorbit în sânge, mărind nivelul glucozei din sânge (glicemia). Acest lucru determină producerea hormonului numit insulină. Insulina e hormonul care provoacă depozitarea grăsimii.

Insulina e produsă în pancreas. În cantităţi mari, insulina împiedică arderea grăsimilor şi depozitează surplusul de nutrienţi în celulele grase. După ceva timp (câteva ore sau mai puţin), acest lucru poate duce la o lipsă de nutrienţi în sânge, ducând la senzaţii de foame şi pofte pentru ceva dulce. De obicei, în momentul acela, oamenii mănâncă din nou. Astfel, procesul începe din nou, acest cerc vicios ducând la îngrăşare.

Asimilarea unei cantităţi mai mici de carbohidraţi determină stabilizarea si scăderea glicemiei şi a nivelului insulinei. Acest lucru determină eliberarea grăsimilor din depozitele de grăsime şi creşte nivelul grăsimilor arse. Acest lucru duce la pierderea în greutate, mai ales în zona burţii la persoanele supraponderale.

Scădere în greutate fără foame

LCHF uşurează folosirea depozitelor de grăsime din corp, întrucât eliberarea lor nu mai e blocată de nivelul crescut de insulină. Acesta poate fi un motiv pentru care consumul de grăsime conferă senzaţie de saţietate pentru o mai lungă perioadă de timp decât carbohidraţii. Studiile au arătat că participanţii au consumat mai puţine calorii când au mâncat cât au vrut în dietele cu puţini carbohidraţi.

Aşadar, nu e nevoie să cântăriţi sau să număraţi caloriile din mâncărurile consumate. Puteţi chiar să uitaţi complet de calorii şi să vă încredeţi în senzaţiile de foame şi saţietate. Dacă nu credeţi, încercaţi sistemul câteva săptămâni şi convingeţi-vă.

Bonus: un corp sănătos

Nici un animal din natură nu are nevoie de ajutorul expertizei vreunui nutriţionist sau a unui tabel cu conţinutul de calorii pentru a se hrăni. Chiar şi aşa, atâta timp cât consumă hrana pe care au fost concepute să le mănânce, animalele îşi păstrează greutatea normală şi nu au carii, diabet sau boli cardiace. De ce ar face oamenii excepţie de la regulă? De ce ai fi TU o excepţie?

În cadrul studiilor ştiinţifice, nu doar că dietele sărace în carbohidraţi duc la scăderea în greutate ci şi la stabilizarea tensiunii, glicemiei şi a nivelului colesterolului (colesterolul HDL şi trigliceridele). Des întâlnite sunt şi calmarea stomacului şi scăderea poftelor pentru produse dulci.

Primele efectele secundare

Dacă vă opriţi din mâncat zahăr şi amidon brusc (ceea ce e şi recomandat), s-ar putea să aveţi câteva efecte secundare pe măsură ce corpul începe să se obişnuiască. Pentru majoritatea, efectele sunt moderate şi durează doar câteva zile. Există şi metode pentru minimizarea efectelor.

În prima săptămână, sunt frecvente:

  • Durerile de cap
  • Oboseala
  • Ameţelile
  • Palpitaţiile inimii
  • Iritabilitatea

Efectele secundare dispar rapid pe măsură ce corpul se adaptează şi creşte nivelul de grăsimi arse, însă acestea pot fi minimizate prin consumul suplimentar de lichide şi scăderea temporară a consumului de sare. O metodă bună poate fi consumul de supă la câteva ore.

Motivul este că alimentele bogate în carbohidraţi pot creşte nivelul de apă reţinută în corp. Când nu mai mâncaţi astfel de mâncăruri, veţi elimina excesul de apă prin rinichi. Acest lucru poate duce la deshidratare şi pierderea de sare în prima săptămână, înainte ca trupul să se adapteze complet.

Unele persoane preferă să scadă consumul de carbohidraţi încet, în decurs de câteva săptămâni, pentru a minimiza efectele secundare, dar, pentru majoritatea, cel mai înţelept e să se elimine zahărul şi amidonul brusc. Câteva kilograme de lichide pierdute, şi care se văd la cântar, în primele zile constituie o motivare excelentă.

Cât de departe trebuie mers?

Cu cât consumaţi mai puţini carbohidraţi, cu atât va fi mai accentuat efectul asupra greutăţii şi glicemiei. Recomandarea este să urmaţi sfaturile cât mai strict posibil. Când veţi fi mulţumiţi de greutatea atinsă şi de nivelul general de sănătate, puteţi încerca să mâncaţi mai liberal (dacă asta doriţi).

Sursa: www.dietdoctor.com

Va urma...

Comentarii (4) Link-uri (0)
  1. Salut,
    Foarte interesante articolele.
    Ar fi super tare daca ai putea reveni si cu alte preparate; sunt sigur ca ar ajuta multa lume.
    Iti multumesc si felicitari pentru efortul depus!

  2. Absolut un mod de viata sanatos. Asa simt. Pentru ca in ultima perioada caut un stil de viata sanatos, iar intuitia imi spune ceea ce am citit pe acest site. Sunt total de acord cu principiile acestui stil.
    Termenul de “dieta” ar fi bine sa fie evitat un pic sau folosit cu sensul de stil de viata!
    Astept cu nerabdare sa mai postati si alte articole.
    Mult succes multumesc pentru informatii!

  3. Buna,am citit toate articolele dvs si sunt foarte multumita de informatii. Noi,cititorii,am dori sa publicati si niste …meniuri. Ne-ar fi de folos pt stabilirea unei diete mai exacte.Eu sunt genul care,din pacate,nu am prea multa imaginatie in ceea ce priveste mancarea. Imi trebuie niste exemple pt tine o dieta. Precizez ca am tinut si dieta Dukan,am slabit 12 kg in 8saptamani si din cauza prostiei mele de a ma intoarce la vechile obiceiuri,m-am ingrasat 6 kg in vreo 2 saptamani,acea dieta mi-a crescut si colesterolul. De azi voi incepe aceasta dieta. Sunt increzatoare ca voi reusi.


Renunță

Niciun link.