Paleo Dieta Romania

14Sep/121

Introducere in paleodieta

Primal Blueprint - Grok

„Americanii vor face întotdeauna lucrul corect… dar numai după ce vor fi eliminat toate alternativele.” – Winston Churchill

În cele ce urmează, va trebui să uitaţi aproape tot ce credeaţi că ştiţi despre dietă, exerciţii şi sănătate. Există enorm de multe sfaturi convenţionale greşite care induc în eroare, creează confuzii, manipulează şi complică chiar şi cele mai pătimaşe eforturi de a face ceea ce trebuie: adoptarea unui regim alimentar sănătos, efectuarea de exerciţii în mod eficient, controlul greutăţii şi evitarea afecţiunilor lumii moderne, cum ar fi obezitatea, artrita, indigestia, insomnia, diabetul, bolile cardiace şi cancerul.

Pe acest site, veţi afla de ce adoptarea unei diete sărace în grăsimi, dar bogate în cereale, cum ar fi grâul, orezul, pâinea, pastele şi alte tipuri de cereale vă pot face să ajungeţi supraponderal şi malnutrit. Veţi afla de ce milioane de persoane care practică joggingul şi merg frecvent la sală investesc timp şi efort pentru a slăbi, dar îşi compromit sănătatea şi îşi accelerează îmbătrânirea ca rezultat direct al practicării fitnessului. Veţi afla de ce nivelul de colesterol şi consumul de grăsimi saturate NU reprezintă factorii de risc major pentru bolile cardiace, aşa cum am fost făcuţi să credem, şi de ce dietele relativ bogate în grăsimi stimulează sănătatea şi longevitatea. Veţi afla că slăbitul nu trebuie să presupună numai suferinţa, sacrificiile şi limitările pe care am fost siliţi să le acceptăm, ci alegerea alimentelor corecte (plante şi animale), evitarea alimentelor greşite (carbohidraţii procesaţi, inclusiv cerealele, şi grăsimile trans şi parţial hidrogenate) şi adoptarea unui antrenament strategic, mult mai scurt decât aţi crede, pentru a vă atinge obiectivele.

Modelarea vieţii contemporane după strămoşii noştri culegători-vânători vă va ajuta să reduceţi sau să eliminaţi majoritatea sau toţi factorii de risc de boli, pe care îi puneţi în seama genelor moştenite de la părinţi. Din păcate, prea mulţi dintre noi definesc genele ca fiind nişte trăsături moştenite, în mare parte de neschimbat – cum ar fi înălţimea, constituţia, culoarea ochilor, capacităţile fizice sau intelectuale, şi „istoricul familiei” în ceea ce priveşte afecţiunile cardiace şi alte boli. În timp ce unele gene sunt într-adevăr responsabile de trăsături care nu sunt influenţate de stilul de viaţă, multe altele joacă un rol mult mai mare în sănătate decât vă daţi seama. După cum veţi afla în timp, genele, îndrumate de alimentaţie, mişcare şi chiar gândire, sunt „poliţiştii de la rutieră” care controlează absolut fiecare celulă din corp, în fiecare moment al zilei.

În funcţie de modul în care le trataţi, genele vor răspunde astfel încât să susţină supravieţuirea şi homeostaza (funcţionarea echilibrată şi sincronizată a tuturor sistemelor din corp). La urma urmei, asta e esenţa evoluţiei umane. Din perspectivă filozofică, adoptarea acestui stil de viaţă nu presupune că trebuie să declaraţi un mod corect vs. un mod greşit de a vă trăi viaţa. Corpul susţine homeostaza chiar şi dacă staţi pe canapea cu chipsuri şi Cola în braţe. Paleodieta e doar o modalitate de a vă reprograma genele să declanşeze exprimarea de dorit a genelor – adică „slăbit fără efort, sănătate de invidiat şi energie din plin”.

Ideea că ne putem reprograma genele prin stilul de viaţă constituie premisa centrală a acestui site. De asemenea, reprezintă o dezicere totală de la Sfaturile Convenţionale, care sugerează că genele noastre, de bine, de rău, ne hotărăsc destinul şi că nu prea avem un cuvânt de spus în privinţa asta… decât dacă ne ajutăm de medicamente sau de Proiectul Genomului Uman. E adevărat, e posibil să aveţi o tendinţă genetică de a acumula grăsime corporală în exces sau poate că aveţi rude care au suferit de diabet de tip 2, dar cele mai mari şanse ca aceste gene să se manifeste le aveţi făcând decizii proaste şi trimiţând genelor semnalele greşite. În loc să cădeţi victime slăbiciunilor genetice, vă puteţi controla manifestarea genelor reconstruind, reparând şi reînnoind constant celulele din corp.

Acceleraţi metabolizarea grăsimilor prin eliminarea carbohidraţilor procesaţi din dietă, pentru a vă reduce la minimum producţia de insulină a corpului. Asta presupune eliminarea nu doar a zaharurilor şi a dulciurilor, ci şi a produselor din cereale, inclusiv grâu, orez, paste şi porumb. Dieta care pune accent pe carne roşie, peşte, vânat, nuci, seminţe şi carbohidraţi naturali plini de culoare, cum sunt legumele şi fructele, reprezintă modalitatea principală de a vă îmbunătăţi sănătatea, de a vă controla greutatea şi de a reduce la minimum riscul de boli cardiace, diabet, cancer, artrită şi alte afecţiuni influenţate de dietă. Dacă sunteţi supraponderal, greutatea în surplus va dispărea fără efort dacă vă concentraţi pe consumul de alimente delicioase, săţioase şi hrănitoare, care au susţinut oamenii de-a lungul evoluţiei timp de 2 milioane de ani.

Optimizaţi-vă programul de exerciţii prin efectuarea frecventă de mişcare de intensitate scăzută (mers pe jos, drumeţii, exerciţii cardio uşoare), antrenamente de forţă intense şi de scurtă durată şi sprinturi ocazionale, care ajută la tonifierea corpului şi la întârzierea procesului de îmbătrânire. Această strategie e mult superioară Sfaturilor Convenţionale care recomandă respectarea unui program regulat de antrenamente de intensitate medie spre ridicată, cum ar fi joggingul, alergatul sau mersul pe bicicletă. Acest program de antrenament, denumit şi Cardio Cronic, uzează excesiv şi prelung corpul, lucru care duce inevitabil la oboseală, accidentări, imunitate scăzută şi epuizare. Uneori, mai puţin înseamnă mai mult.

Reduceţi nivelul de stres dormind atât cât trebuie, jucându-vă în aer liber, stând la soare, efectuând activităţi creative şi prin evitarea traumelor ce rezultă din greşeli stupide. Revoltaţi-vă împotriva impulsului cultural ce îndeamnă la stiluri de viaţă sedentare, stimulare digitală excesivă şi odihnă insuficientă. Cinstiţi-vă genele primare încetinind ritmul şi simplificând viaţa. Strămoşii noştri au muncit din greu pentru a supraviețui, dar refugiile lor regulate de la stres le-au oferit liniştea şi pacea atât de căutate în ziua de azi.

Oare chiar s-a demodat moartea de bătrâneţe?

După cum veţi descoperi în curând, genele noastre nu doar că sunt concepute prin evoluţie să ne menţină sănătoşi, ci îşi doresc cu disperare să fim sănătoşi. În ziua de azi, cu ritmul agitat şi lumea plină de tehnologie, ne chinuim să facem ceea ce trebuie pentru genele noastre. Eşecul inevitabil dă naştere unor sentimente de frustrare şi confuzie, care ne fac pe mulţi dintre noi să renunţăm. Experienţa ne învaţă cât de greu, dacă nu chiar imposibil, e să fim slabi, în formă, plini de energie şi sănătoşi urmând Sfaturile Convenţionale. În schimb, cădem pradă forţelor consumerismului conceput să ne aline durerea prin diverse produse de confort. Prin urmare, celebrul dicton „viaţa e scurtă” devine o profeţie de la sine împlinită.

Consecinţele consumului de alimente procesate, al antrenamentelor excesive (sau chiar a lipsei de activitate) şi efectuarea unor decizii proaste în ceea ce priveşte stilul de viaţă lucrează împotriva obiectivelor genetice în ceea ce priveşte sănătatea. În cel mai rău caz, putem avea parte de greutate în exces, rezultate sub aşteptări la antrenamente, probleme gastrointestinale, boli minore frecvente, foame de zaharuri, scăderea nivelului de energie şi oboseală. Deja sună destul de rău, dar dacă vom continua să ne tratăm greşit genele, cu alegeri greşite de-a lungul anilor, rezultatul se va vedea în obezitate, diabet, boli cardiace, cancer şi/sau majoritatea afecţiunilor degenerative ce necesită tratament medical. Un mare procent din vizitele la doctor din ziua de azi sunt consecinţe directe ale alegerilor de viaţă ce contravin condiţiilor de mediu şi de supravieţuire care ne-au modelat constituţia genetică de bază.

Aceste consecinţe sunt dureros de evidente pentru majoritatea populaţiei, iar interesul colectiv de a face lucrul corect a dus la înflorirea industriei de fitness, la descoperiri incredibile în domeniul medicinei, conştientizarea existenţei alternativelor alimentare sănătoase, scăderea fumatului şi creşterea ofertelor de salate şi smoothie-uri în localuri. Chiar şi aşa, în mod ironic, sănătatea colectivă a lumii occidentale, promotoarea culturii ritmului de viaţă rapid, e mai proastă ca niciodată. Un studiu publicat în 2008 de Universitatea John Hopkins arată că, până în anul 2030, 86% dintre adulţii americani vor fi supraponderali sau obezi (în creştere faţă de estimarea actuală de 65%); mai mult de atât, un raport prezentat la o conferinţă a Institutului Naţional de Sănătate arată că toţi americanii vor fi obezi până în 2230!

Am ajuns să acceptăm faptul că o viaţă de om normal constă în maturizare şi atingerea unui vârf de formă imediat după vârsta de 20 de ani, fiind apoi imediat urmată de un declin constant cauzat de îmbătrânire. Căzuţi pradă acestei presupuneri greşite, ne permitem să punem pe noi circa 600 g de grăsime anual începând cu vârsta de 25 de ani, continuând până la vârsta de 55 de ani (mai şi pierdem 200 g de masă musculară anual, ducând la adăugarea a 500 g anual în locuri nedorite). Ultimii 10 sau 20 de ani de viaţă sunt de obicei caracterizaţi de inactivitate, grăsime corporală în exces, afecţiuni medicale şi o largă gamă de medicamente pentru a ameliora durerile şi simptomele bolilor cronice. 27% din populaţie va muri de boli cardiovasculare, iar alte 23% din populaţie va muri de cancer.

E clar că toţi vom muri dintr-un motiv sau altul, dar, personal, prefer să mor de bătrâneţe. Medicul şi scriitorul dr. Deepak Chopra estimează că doar 1% din populaţie va reuşi acest lucru şi constată că organele şi ţesuturile umane au capacitatea de a rezista până la 115-130 de ani înainte de a ceda din cauza vârstei. Din biliardul de dolari cheltuit anul de America pe asigurări de sănătate, CDC (Centrul pentru Controlul şi Prevenirea Bolilor) estimează că 70% din cheltuieli sunt alocate pentru boli cronice legate de stilul de viaţă, cum ar fi obezitatea, diabetul şi bolile cardiace. Surprinzător de mulţi oameni acceptă acest lucru ca fiind normal, crezând că unii au norocul de a avea „gene bune”, iar restul trebuie să spere să nu aibă ghinion.

Desigur, milioane de persoane care contribuie la această statistică sunt complet deconectate de la condiţiile necesare pentru a fi sănătos. Cu toate acestea, chiar şi cei mai informaţi dintre noi se chinuie uneori. În ciuda angajamentului sincer de a face lucrul corect conform Sfaturilor Convenţionale, multă lume nu reuşeşte să treacă de ultimele 2-5-10 kg. Accidentările, oboseala şi epuizarea afectează amatorii de mişcare şi chiar profesioniştii. Din reflex, apelăm la medicamente pentru a trata simptomele stresului, chiar dacă majoritatea afecţiunilor sunt minore şi uşor de reparat prin schimbări simple în alimentaţie şi în stilul de viaţă. Între timp, intervin procesele metabolice şi ne anulează capacitatea nativă de a ne vindeca natural, deschizând calea spre includerea în statisticile nedorite.

E o poveste tristă, dar vestea bună e că destinul fiecăruia stă în mâinile proprii. În timp, vă veţi forma o imagine de ansamblu şi veţi afla detaliile necesare unei alimentaţii corecte, unui stil de antrenament sănătos şi veţi trăi pentru a vă reprograma genele pentru a se manifesta în mod optim. În tot acest timp, veţi prelua controlul asupra corpului şi a propriei vieţi.

Aşadar, formula e simplă:

Gene (fie bune, fie rele) + atitudinea greşită + stilul de viaţă greşit = Sănătate precară

Gene (fie bune, fie rele) + atitudinea corectă + stilul de viaţă corect = Sănătate de fier

Sursa: Mark Sisson, www.marksdailyapple.com

Comentarii (1) Link-uri (0)
  1. un articol f.bun de urmat


Lasa un comentariu

Niciun link.